Pojasnila za odjemalce s samooskrbo pri dobavitelju SunContract
Odgovori Agencije za energijo na najbolj pogosto postavljena vprašanja odjemalcev s samooskrbo dobavitelja SunContract d.o.o.
Agencija za energijo (v nadaljevanju agencija) je z odločbo v nadzornem postopku podjetju SunContract d.o.o. prepovedala zaračunavanje stroška, katerega višina je bila v objavljenem ceniku 30 evrov brez DDV in določena fiksno in pavšalno za vse njegove odjemalce. Po objavi navedene odločitve je agencija prejela številna vprašanja odjemalcev, na katera odgovarjamo v nadaljevanju:
1.Na kakšen način lahko dobavitelj spremeni splošne pogoje o dobavi?
Dobavitelj lahko v skladu s 15. členom Zakona o oskrbi z električno energijo (Uradni list RS, št. 172/21) spreminja splošne pogoje o dobavi, vendar mora o tem končne odjemalce neposredno ter na pregleden in razumljiv način seznaniti najmanj dva tedna oziroma en mesec pred njihovo uveljavitvijo, če se sprememba nanaša na izpolnjevanje pogodbe z odjemalcem. Zaradi spremembe splošnih pogojev ima končni odjemalec pravico odstopiti od pogodbe o dobavi v roku enega meseca po začetku veljave spremenjenih splošnih pogojev brez odpovednega roka in brez obveznosti plačila pogodbene kazni.
2.Kaj lahko storijo tisti odjemalci, ki so pred odločitvijo agencije sklenili z dobaviteljem SunContract d.o.o. novo pogodbo oziroma spremenili paket?
Stranka, ki bi želela sklenjeno pogodbo razveljaviti zaradi spremenjenih okoliščin, mora to uveljavljati z vložitvijo tožbe pred pristojnim sodiščem (112. – 114. člen Obligacijskega zakonika). To velja tako za odjemalce, ki so sklenili novo pogodbo oziroma nadgradili svoj paket pred odločitvijo agencije v nadzornem postopku, kot tudi za dobavitelja, ki ugotavlja, da zaradi spremenjenih okoliščin ne more več dobavljati energije pod enakimi pogoji. Reševanje vprašanj, ki izvirajo iz pogodbenih razmerij med končnimi odjemalci in dobavitelji, je v pristojnosti sodišč.
3.Ali lahko dobavitelj, družba SunContract d.o.o. brez razloga odpove pogodbo o dobavi?
Ne glede na določbo v Splošnih pogojih o dobavi električne energije za samooskrbo po Uredbi o samooskrbi z električno energijo iz obnovljivih virov energije (Uradni list RS, št. 17/19, 197/20 in 121/21), družbe SunContract d.o.o., ki veljajo od 1. 9. 2024, agencija pojasnjuje, da enostranska odpoved pogodbe o dobavi s strani dobavitelja brez obstoja zakonskih razlogov ni dopustna. Na podlagi 23. člena Zakona o varstvu potrošnikov (Uradni list RS, št. 130/22) se namreč šteje pogoj za nepošten, kadar je s takim pogojem v škodo potrošnika povzročeno znatno neravnotežje v pogodbenih pravicah in obveznostih strank, ali je zaradi takega pogoja izpolnitev pogodbe neutemeljeno v škodo potrošnika, ali je izpolnitev pogodbe znatno drugačna od tistega, kar je potrošnik utemeljeno pričakoval. Prav tako med nepoštene pogoje šteje tudi določba, po kateri lahko podjetje odstopi od pogodbe v vsakem primeru.
Na podlagi splošnih pogojev družbe SunContract so pogodbe o dobavi sklenjene za nedoločen čas. Eno izmed temeljnih načel Obligacijskega zakonika je dolžnost strank, da svoje pogodbene obveznosti izpolnijo. Zaradi varstva pogodbenih strank, še posebej šibkejših, se z enostransko izjavo nobena od strank svoje pogodbene obveznosti ne more rešiti, oziroma lahko to stori samo v izjemoma določenih primerih, bodisi v soglasju z drugo pogodbeno stranko bodisi ob nastopu zakonsko predvidenih razlogov (spremenjene okoliščine).
4.Kako lahko zamenjamo dobavitelja?
Odjemalcem, ki bi zaradi spremenjenega cenika ali spremenjenih splošnih pogojev želeli zamenjati svojega dobavitelja, sporočamo, da menjava dobavitelja električne energije tudi za končne odjemalce s samooskrbo poteka po postopku, kot je na splošno določen za vse končne odjemalce v 18. členu Zakona o oskrbi z električno energijo (Uradni list RS, št. 172/21). Končni odjemalec s samooskrbo, ki želi menjati dobavitelja, mora izbrati novega dobavitelja, ki ponuja pakete s samooskrbo in z njim skleniti novo pogodbo o dobavi. Zahtevo za menjavo dobavitelja lahko poda končni odjemalec ali pooblasti novega dobavitelja, da zahtevo poda v njegovem imenu in za njegov račun na podlagi sklenjene nove pogodbe o dobavi. Podrobneje je način menjave dobavitelja določen v Sistemskih obratovalnih navodilih za distribucijski sistem električne energije (Uradni list RS, št. 77/24) v IX. 4. Poglavju – postopek menjave dobavitelja obračunske merilne točke. Iskanje novega dobavitelja je mogoče tudi preko Primerjalnika stroškov oskrbe, ki je objavljen na spletni strani agencije.
5.Kaj se zgodi s presežnimi količinami ob menjavi dobavitelja?
Glede morebitnih presežnih količin električne energije ob menjavi dobavitelja agencija pojasnjuje, da se na podlagi Uredbe o samooskrbi z električno energijo iz obnovljivih virov energije (Uradni list RS, št. 17/19, 197/20 in 121/21), ki se uporablja za odjemalce s samooskrbo po sistemu »net meteringa«, presežne količine električne energije ugotavljajo ob koncu obračunskega obdobja in v primeru ugotovljenega presežka končni odjemalec s samooskrbo te preda svojemu dobavitelju. Plačilo ugotovljenih presežnih količin električne energije (viški) ali prenosi se izvedejo v skladu z določbami, kot so navedene v sklenjenih pogodbah o dobavi in splošnih pogojih.
Morebitne presežne količine električne energije se ugotavljajo ob zaključku obračunskega obdobja, ki je praviloma koledarsko leto. Če se izvede menjava dobavitelja med letom, se obračunsko obdobje pri obstoječem dobavitelju zaključi z dnem menjave dobavitelja. Posledično se morebitne presežne količine električne energije pri obstoječem dobavitelju ugotavljajo ob zaključku obračunskega obdobja, npr. od 1. 1. 2024 do 31. 10. 2024, če pride do menjave dobavitelja s 1. 11. 2024. Pri novem dobavitelju se v tem primeru presežne količine električne energije ugotavljajo v obračunskem obdobju, ki v zadevnem primeru traja od 1. 11. 2024 do 31. 12. 2024.